Familjehem

Information

Handläggare

Intresseanmälan

Familjehem

Information

Bli Familjehem

Familjehem för unga och vuxna

<br>Placeringsförfrågan?


Placeringsförfrågan?

072-055 39 00

Vi erbjuder familjehemsplacering för individer mellan 13 och 30 år. Våra familjehem är noggrant utredda enligt Socialstyrelsens riktlinjer och får löpande stöd och handledning. Målet är att skapa en trygg, förutsägbar och meningsfull vardag för den placerade – oavsett bakgrund.

Familjehem för unga och vuxna

Vi erbjuder familjehemsplacering för individer mellan 13 och 30 år. Våra familjehem är noggrant utredda enligt Socialstyrelsens riktlinjer och får löpande stöd och handledning. Målet är att skapa en trygg, förutsägbar och meningsfull vardag för den placerade – oavsett bakgrund.

Så utreder vi våra familjehem

Varje familjehem genomgår en noggrann process:

  • Hembesök

  • Screening via BRA-Fam

  • Utdrag från relevanta register (misstanke- och belastningsregister, socialregister, Försäkringskassan, kronofogden, Transportstyrelsen)

  • Djupintervjuer och livslinjeanalys

  • Intervjuer med två referenser (vid erfarna familjehem tas referenser från tidigare uppdragsgivare)

  • Vinjettbaserade intervjuer för ökad förståelse

Registerutdrag uppdateras regelbundet, minst var sjätte månad eller vid ny placering.

Stöd, utbildning och kvalitetssäkring

Alla våra familjehem får:

  • Konsulentstöd dygnet runt

  • Handledning minst var tredje vecka

  • Utbildning utifrån behov

  • Tillgång till externa resurser vid behov

Vi följer upp varje placering systematiskt med evidensbaserade verktyg (exempelvis ADAD, ADL, Audit/Dudit) och arbetar aktivt med synpunkter och förbättringar. Vi granskas löpande av ADDA och IVO.

Vår vårdkedja

Familjehemmen är en del av vår vårdkedja som även inkluderar stödboende. När individen är redo kan de ta steget mot ett mer självständigt boende med fortsatt stöd.

Vi erbjuder:

  • Kontaktfamilj

  • Jourfamilj

  • Konsulentstödda familjehem

  • Behandlande familjehem (med insatser från behandlingspedagog, socialpedagog och terapeut)

  • Familjehem med bredvidboende

Våra familjehem finns i Uppland, Västmanland och Södermanland.

Läs mer

Vill du bli familjehem?

Har du plats i hemmet, i hjärtat och i engagemanget? Då kan du vara den vi söker. Vi söker trygga vuxna i Uppland, Södermanland och Västmanland som vill göra skillnad i en människas liv.

Vad innebär det att vara familjehem?

Ett familjehem tar emot barn, ungdomar eller vuxna som inte kan bo kvar i sitt hem. Du ansvarar för omsorg och stöd i vardagen och samarbetar med socialtjänst och andra aktörer. För vuxna kan uppdraget även innebära hjälp med praktiska delar som ekonomi, myndighetskontakter och vardagsrutiner.

Du får ekonomisk ersättning i form av:

  • Omvårdnadsersättning (skattefri)

  • Arvode (skattepliktigt)

Vem kan bli familjehem?

Du kan vara ensamstående eller leva i en familj. Det viktigaste är att du har:

  • Tid, tålamod och engagemang

  • En stabil livssituation

  • Plats i hemmet

  • Förmåga att samarbeta med socialtjänst och närstående

Vi söker dig som kan:

  • Ge en trygg och förutsägbar miljö

  • Stötta i skola, fritid och sociala relationer

  • Ta ledigt för möten med myndigheter

  • Samarbeta med ursprungsfamilj, god man, skola, vård och andra instanser

Läs mer

Fortfarande nyfiken?

Fyll i din intresseanmälan här:

Förbered dig gärna genom att fylla i BRA-Fam och begär in de nödvändiga utdragen:

Länk till BRA-Fam
Länk till dokument och blankett

Vi kontaktar dig efter att du fyllt i formuläret och bokar in intervjuer.

Vad händer nu?  

För att säkerställa hög kvalitet i våra insatser arbetar vi systematiskt med uppföljning under hela placeringstiden. Vi använder olika screeningverktyg utifrån individens behov, exempelvis Audit/Dudit, ADAD, ADL-bedömningar och skattningar av tvångssymptom.

Vi genomför regelbundna egenkontroller och utvärderar våra insatser genom återkoppling från den placerade, familjehemmet och uppdragsgivaren. Alla placerade får tydlig information om vart de kan vända sig med synpunkter eller klagomål.

Vi tar all feedback på stort allvar och arbetar aktivt med förbättringar. Verksamheten granskas också av externa aktörer som ADDA och IVO.

Intyg och registerutdrag uppdateras minst var sjätte månad eller inför ny placering.